Creommunicatie

Creommunicatie 9396684_s

Wat zeg je?  Ja, Creommunicatie!

Ofwel Creatief Communiceren. De verandering van gesprekstijl aangepast aan de huidige en woelige tijd. Het lijkt er op dat niets meer gaat zoals het ging. Dat alles en iedereen met argusogen terugblikt op een paar zeldzame slechte jaren en niet vooruit durft te denken in vernieuwing.

Vandaar dat ‘creommunicatie’ wellicht kan helpen. Andersom denken, op de stoel van de ander gaan zitten. Wat is de perceptie van hem of haar die tegenover je zit? Wetten, regels, normen en waarden, alles is aan verandering – en wellicht dus ook verbetering – onderhevig. De toekomst ligt zeker niet achter ons.  Mijn persoonlijke en aloude bekende slogan ‘we moeten zorgen dat we morgen niet van gisteren zijn’ wordt steeds meer werkelijkheid en noodzaak. We zijn op weg naar een nieuwe vorm van communiceren, denken en doen. Oude tijden leven alleen voort in herinnering.

Met wie heb je tegenwoordig van doen? Welke vogel is jouw gesprekspartner? Welke liedje zingt hij of zij? En wat is de deun of muziektoon die wordt toegepast?  Dit zijn hele belangrijke facetten geworden binnen het communicatieproces. De oude en wellicht bekende spreuk ‘Elke vogel zingt zoals hij gebekt is’ zal meer dan ooit opgeld doen.

We zien en horen het dagelijks om ons heen. We vernemen het vrijwel iedere dag via het journaal en via andere nieuwsrubrieken. De wereld is meer dan ooit veranderd. Graaicultuur, zelfverrijking, list en bedrog in optima forma.  We leven na de crisis nu eenmaal in een tijd van ‘ieder voor zich en de rest zoekt het maar uit’. Drama? Nee! Jammer? Ja!

‘Er zijn geen problemen, maar er zijn mensen’. Deze spreuk zegt inhoudelijk al genoeg en behoeft geen verdere uitleg.

Ik wens al mijn dierbare vrienden en relaties een fantastisch en vooral gezond 2016.

Herman Meijer

Herman Meijer