Het ‘me and myself’ plan

Foto Art. AvE -33590852_s
In mijn coachingspraktijk krijg ik vaak jonge beginnende ondernemers die fantastische producten, ideeën of diensten hebben, maar vastlopen bij het in de markt zetten hiervan. Alles hebben ze in feite op orde. Een mooie website, een goed businessplan, de markt in kaart gebracht en dan… nadat ze door hun warme contacten heen zijn begint hun aanvankelijke enthousiasme te tanen.  Een periode van zoeken en proberen volgt, sommigen redden het op eigen kracht, maar anderen zien het niet meer zitten. Als ze zijn vastgelopen ben ik blij dat ze hulp zoeken om de kracht van hun beginperiode terug te vinden en weer om te zetten in succesvolle verkoopactiviteiten.

De eerste coachingssessie is vaak heel confronterend voor ze. Vooral omdat ik doorvraag op hun motieven.Willen ze echt dat hun product of dienst een succes wordt? Het is natuurlijk makkelijk om ‘ja’ te zeggen, maar ben je werkelijk bereid om al die opofferingen te doen om succesvol te zijn?  Wat zijn je moverende redenen om succesvol te zijn? Wat is je drive? What keeps you going? Dat zal eerst helder moeten zijn voordat je überhaupt verder kan. Daar gaat vaak veel tijd in zitten, want je beweegt je op een dieper psychologisch niveau dan alleen het aanleren van vaardigheden. Als je vastloopt heb je die zelfkennis echter wel nodig om de juiste beslissingen te nemen.

Als je weet waarom je de dingen echt wilt, zal het makkelijker zijn om al je interne belemmeringen weg te nemen. Hoe vaak ben je niet in gesprek met je zelf?, Heb je ‘als dan’ conversaties?   “Als nou mijn website weer op orde is, dan ga ik bellen”, “als mijn hitlist op orde is dan ga ik naar die netwerkbijeenkomst”, etcetera. Maar de belemmerende factoren worden vervolgens steeds groter. De telefoongesprekken worden steeds zwaarder en de drempels worden steeds hoger. In actie gaan en weten waarom je in actie bent, daar gaat het om. Als coach ga ik daarmee met hen aan de slag, daarna komen pas de vaardigheden en de technieken.

Het managen van je diepere drijfveren, motivatie en passie zijn de uitdagingen die je moet aangaan om succesvol te zijn in sales. Durf jezelf te ontleden, dan weet je wat jou tegenhoudt om succesvol te zijn of waarom juist niet. Maak dan de keuzes die bij jou passen. Dan weet je de kracht en het enthousiasme van de beginperiode weer te vinden en kun je jouw belemmeringen achterlaten. Naast je businessplan heb je dan ook je eigen ‘me-and-myselfplan.

Niet alleen beginnende ondernemers lopen soms tegen een muur op, dit geldt ook voor de ervaren, doorgewinterde en succesvolle ondernemer. Het is alsof de magie van vroeger is uitgewerkt, wat vroeger was is nu niet meer! Waarom werken die drijfveren van toen niet meer, wat zijn en of kunnen nieuwe drijfveren zijn? Een mens ontwikkelt zich en daarmee ook hoe je in de business staat. Hoe zorg je er voor dat je onderneming een succes blijft? Mijn advies is simpelweg: maak je eigen ‘me-and-myselfplan’, met of zonder coachJ.

Aubert van Engelen
Trainer/Coach Mind4More
Foto Aubert v E. 4318kleur groot