Breaking Views

En weer laten wij een jaar achter ons. Dit keer 2016 en kunnen wij ons afvragen wat er in de afgelopen maanden gebeurd is. Wat is er veranderd? Welke innovatie hebben wij nu echt doorgemaakt? En was dat bewust creatief, eigener beweging, toeval of gedwongen door externe omstandigheden?

Het was al niet weinig wat had kunnen gebeuren. Een greep uit de (marketing) Buzzwords van 2016 en kennelijke doelen die konden worden nagestreefd: Crowd & Cloud, Big Data, kunstmatige intelligentie, flexibiliteit, leadership, zorgplicht en transparantie, agile, exponentiële organisaties, creatieve destructie, innovatie, … etcetera.

Enfin, u kent ze waarschijnlijk nog veel beter dan ik. En wat u misschien ook weet is dat de meeste ervan ook weer gewoon worden overruled. Door de feiten, of simpelweg door weer andere Buzzwords.

Het gaat niet aan om een etiket kernwaarden ergens op te plakken als het er niet in zit. Het wordt nergens verboden maar het levert ook niets op. Afschaffen dan maar. En wel direct.

Resteert de prangende vraag: heeft u het verschil gezien, heeft u het meegemaakt, heeft u dat gerealiseerd ook na de Buzzwords van 2015 of 2014? Die misschien waren blijven liggen? Ik kan natuurlijk niet diep in uw ziel kijken, maar ik acht de kans groot dat het antwoord op die vragen met een eenduidig nee vooral meer van hetzelfde oplevert. 

Voor volgend jaar dan ook maar geen goede voornemens gerelateerd aan welke vorm van Buzzwords dan ook. Maak een keuze tussen feit en mening.
Back to business basics en tijd voor Breaking Views.
Een heldere kijk op zaken!

Hieronder een aantal (her)overwegingen:

  • Ondernemen verschaft het recht om anders te zijn;
  • Geef gezond verstand nooit een dag vrij;
  • Géén reputatieschade is ook onderdeel van het verdienmodel;
  • Innovatie en verandering zijn twee kanten van dezelfde medaille;
  • Flexibele schil. Flexibele schil? Wat was dat nou ook al weer?
  • Geluk heeft geen geheugen;
  • Stel ook eens de vraag: Hoe verhoog ik blijvend de sales impact?

Daarbij nog een aantal lessen die anderen voor u volgden:

  • Sturen op historische cijfers is als zeilen op de wind van gisteren;
  • De waarde van forecasting verdampt bij het ontbreken van real time inzicht;
  • Beschouw een geleverde dienst ook als investering;
  • Zonder uitgestoken hand, geen enkele grip;
  • Zakelijk succes heeft een motor nodig. En brandstof;
  • Enig idee waarom er andere disciplines bestaan?
  • Jaknikkers zijn geen productiemiddelen, tenzij u in de olie business zit.

Om af te sluiten met een aantal klassiekers:

  • Profit is Bling, Cash is King;
  • Er zijn maar liefst 35 factoren die van invloed zijn op werkkapitaal; een gebrek aan informatie is er ook een;
  • Focus op feiten;
  • U bent nog steeds verrast over een 90 dagen betalingstermijn (met dank aan de te algemene branchevoorwaarden)?;
  • Check your deals, check your deals and check your deals.

Kortom: Be aware and take care.

Inderdaad Commercial Legal in een bedrijfskundig jasje gericht op het realiseren van ‘cash rich’ business en continuïteit van uw onderneming. Wie weet kunnen er volgende stappen worden gezet.

Nog een maand te gaan. Tijd genoeg dus om eens met mij van gedachten te wisselen.

Waar treffen wij elkaar?

Foto Pieter Mensink

Mr. Pieter J.H. Mensink MBA
Directeur Afdeling Juridische Zaken BV.

p.mensink@afdelingjuridischezaken.nl