Een duurzaam 2015 met veel lawaai.

Foto Artikel HM -28117247_s

Nog een aantal dagen en na het kalkoenfestijn en de vuurpijlen beginnen we weer aan nieuw en spannend jaar. Is het echt waar dat wij uit het dal omhoog kruipen? Gaan we betere tijden tegemoet? Of blijven we nog steeds op onze handen zitten, met de hand op de knip en slurpen we alle berichtgeving via de media domweg weer op en kijken we met sombere gezichten naar de toekomst?

Ik wens vanaf deze plek iedereen een fantastisch Kerstfeest en een nog betere Jaarwisseling, maar vooral veel positieve wijsheid in het jaar 2015. En daarbij vooral de kracht om actie te ondernemen en niet achterom te kijken. We zitten nu met z’n allen al een aantal jaren in een spiraal die niemand zich wenst. Tijd om het tij te keren. We hoeven echt niet te wachten op beslissingen van Brussel, Europa en onze eigen regering. Ondernemen is risico nemen, vooruitkijken, optimistisch blijven en vooral proactief en innovatief te handelen. Zeuren heeft geen enkele zin.

‘Het geld ligt op straat’ is een oud bekend gezegde, maar dat werkt alleen als men het ziet liggen, als men wil bukken en als men bereid is het ook op te pakken’ en vooral te koesteren.

Ik zie teveel mensen en organisaties de afgelopen jaren met de handen in het haar zitten, zich verschuilend achter de gesloten ramen en de op slot zittende kas nog eens extra beveiligen. Natuurlijk is scherpte en waakzaamheid geboden, maar als het geld op straat ligt moet men zeker niet binnen blijven. Dus, kom achter de computer vandaan, weg van alle spreadsheets en verklarende rapportages. Steek de handen uit de mouwen, ga de weg op en wordt creatief!

Hoe men het ook went of keert, het is alleen de omzet die de inkomsten van iedere onderneming bepalen en waardoor men daarmee anderen weer kan betalen. Het is zo oud als de weg naar Rome. Dus als het tegenzit, dan moet men drie stappen harder lopen, acquisitie plegen, hoe moeilijk dat ook altijd blijft. Prospecteren is dan gewoon meer dan ooit een ‘must’. Juist nu moet u de weg op, juist nu moet u prospecten, juist nu reclame maken en vooral gebruik maken van Social Media. Lawaai maken dus!

Waarom? Om straks als de betere tijden weer echt aanbreken – en dat bewijst de geschiedenis – wij er allemaal klaar voor moeten zijn. Uw huidige relaties goed onderhouden, hen vooral helpen en daarnaast nieuwe kansen aanbieden en zoeken. Doet ú het niet, dan doet wellicht uw concurrent het wel. Wie is het eerst?

Dames en heren managers, kom ook zelf achter het bureau vandaan. Ga de weg op en ga ook verkopen. Het helpt echt! Want altijd en overal zult u moeten ‘verkopen’ om iets van anderen gedaan te krijgen. Proactief en met een positieve instelling. De tijd dat opdrachten kwamen ‘aanwaaien’ ligt al heel lang achter ons en komt wellicht nooit meer terug.

Duurzame Sales… !
Start 2015 met dit goede voornemen. Maak lawaai.

Herman Meijer

Herman Meijer