Geluk of pech?

Foto artikel Hans Oelen-3689551_s

Ben jij bereid om met het nieuwe jaar in beeld, definitief afscheid te nemen van alles wat je tegenhoudt bij dat wat je graag wilt, namelijk onvoorwaardelijk (commercieel) succes?

Er zijn verkopers die hartgrondig geloven in pech en geluk.
Ondernemende verkopers binnen het commerciële gilde echter,
geloven in de naadloze werking van
oorzaak en gevolg.

Ik realiseer me goed, dat ik met deze stelling, waar ik heilig in geloof, één van de meest gebruikte en populaire excuses van de mensheid resoluut in stukken scheur…, want.

Bestaat er zoiets als geluk of pech in de verkoop?
Iedereen heeft hier wel een idee over, dus voelt het niet als arrogant om de mijne hier aan toe te voegen. Pech en geluk zijn louter lege woorden die mensen hebben uitgevonden om iets wat ze niet kunnen of liever niet willen verklaren, te etiketteren als verantwoord.
Ik zelf geloof sterk in de werking van de wetten van de natuur, waaronder de wet van oorzaak en gevolg. Ik geloof ook in de combinatie van een goede voorbereiding, vakkennis, geloof in eigen talenten en kunde, actie- en succesgerichtheid. Dit laatste is geen werkwoord, maar een grondhouding.

Deze overtuiging is me door de jaren heen ingegeven door harde persoonlijke ervaringen en kennis. Ik kan je alleen niet vertellen hoe jouw voorbereiding er concreet uit moet zien, want dat verschilt van situatie op omstandigheid en al evenmin kan ik je vertellen wat je allemaal aan kennis moet bezitten, hoeveel bezoeken je af moet leggen op een dag en hoelang je werkdagen dienen te zijn.
De reden waarom ik je dat niet kan zeggen, is omdat er zoveel ervaringen als mensen zijn, die niet in rationele logica kunnen worden gevat.
Ik ken namelijk verkopers die consequent weinig uren nodig hebben om grote orders te maken of respectabele opdrachten te scoren, met mooie marges. Ik ken echter ook  verkopers die lange dagen maken, hard werken en nagenoeg toch weinig binnenbrengen.
Ook ken ik verkopers met  een HBO of universitaire opleiding die het niet weten te maken en verkopers met nagenoeg geen opleiding, die op een integere en eerlijke manier het ene succes bovenop het andere bouwen.

Waar het om gaat…
Ter aanvulling op het bovenstaande, heb ik ooit een tv documentaire gezien over mensen die een miljoenenprijs wonnen en een jaar later diep in de financiële ellende zaten…..

Waar gaat het dan wel om, wat zijn nu de essentiële factoren die hierin het verschil bepalen, wanneer we factoren als pech en geluk wegstrepen?

Neem daartoe de volgende aspecten in overweging en toets ze aan je eigen aanpak:

  • Weet je tot in detail wat je wilt bereiken?
  • Weet je waarom je dit écht wilt bereiken?
  • Weet dat je hetgeen je wilt bereiken je daadwerkelijk gaat bereiken?
  • Heb jij jezelf al geleerd om in termen van succes te denken en hier niet vanaf te wijken?
  • Ben je dankbaar voor elke stap in de goede richting en vier je die?
  • Heb jij zorg voor mensen die je steunen en er altijd voor je zijn?
  • Onderneem je altijd proactieve en gerichte actie
  • Verwacht je onder alle omstandigheden altijd succes

Succes bereiken is als het autorijden in de nacht.
Je oog kan niet verder kijken dan het schijnsel van je koplampen, en toch rij je door, omdat je het intrinsieke vertrouwen en de zekerheid hebt, dat er achter dat schijnsel, in dat zwarte gat, ook nog asfalt ligt en jij dus je bestemming zult bereiken.

Ik nodig je daarom uit, met vol vertrouwen het nieuwe jaar in te stappen en er weer een feest van te maken, want weet:
Vanuit je grondhouding denken in termen van succes (= oorzaak vanuit je binnenkant)
leidt tot succesvolle resultaten (=gevolg aan je buitenkant)

Ik wens je een prachtig 2015.

Hans Oelen
Trainer/Coach
hansoelen