Het richten van je focus

ho_succes

“Je wordt en krijgt, waar je dominant aan denkt.”
– Earl Nightingale –

Een paar jaar geleden was ik nauw betrokken bij een goede vriend van me,die een zaak startte in de fastfood. Met gedrevenheid en enthousiasme begon hij allerlei nieuwe snacks uit te vinden en z’n zaak begon al snel te lopen als een tierelier. Alles liep goed, hij kreeg veel mond op mondreclame en hij verstuurde wekelijks prachtige folders in zijn omgeving. Hij was gelukkig en uiterst tevreden met z’n omzet.

Een tweede speler
Een paar maanden na zijn opstart kreeg hij echter concurrentie, want in de buurt opende ook een andere snackbar. Mijn vriend begon zich toen zorgen te maken, want hij was bang dat hij daardoor klanten zou gaan verliezen, terwijl er natuurlijk voor beide locaties genoeg klanten zouden zijn.

Van succes naar niet willen falen
Zonder dat hij er erg in had, begon hij zijn focus te veranderen van ‘succes’ naar ‘niet willen falen’ en al snel begon zijn omzet te dalen.

In plaats van zijn focus te richten op wat hij wilde en verlangde, namelijk groei in klanten en omzet, ging zijn focus naar hoe slecht het allemaal ineens ging en hoeveel van zijn klanten hij niet meer terug zag komen in zijn snackbar.

Risicozone
Hij begon zich steeds meer zorgen te maken en angst en twijfel begon zijn ‘vriend’ te worden. Hij had gewoon niet in de gaten dat hij met zijn aandacht gewoon creëerde wat hij helemaal niet wilde en hiermee alleen maar het aftakelingsproces versnelde.

Hij stond zijn twijfels onbewust toe de baas over hem te worden en met zijn focus aan te trekken wat hij zélf helemaal niet wilde, namelijk weinig klanten, weinig omzet en een op komst zijnde faillissement.

Was hij hier mee doorgegaan, dan was zijn zaak nu allang verleden tijd geweest.

Gelukkig riep hij tijdig hulp in en heb ik hem kunnen helpen met het herstellen van zijn focus, van waaruit hij weer langzaam en stap voor stap begon te herstellen en te groeien.

Vorig jaar heeft hij de zaak verkocht met een waanzinnige winst, want het was weer een gezond bedrijf geworden.

Kernboodschap
Wat is nu de kernboodschap van deze ervaring: Waar is jouw focus op gericht, op ‘succes en groei’ of op ‘overleven en niet willen verliezen’?

Dit artikel is geschreven op basis van het zichzelf dagelijks bewijzende inzicht:

Je bent niet succesvol wanneer je je doelen bereikt…
Je bereikt je doelen, omdat je succesvol BENT

Hans Oelen
Succescoach