Ik onderneem succesvol

HO - Succes - iStock_000006889936Small

Ik begeleid o.a. verkopers en (beginnend) ondernemers, tijdens hun reis om zich een stabiele plaats binnen de markt te verwerven.

Tijdens de intake met deze professionals komen met regelmaat de volgende aspecten naar voren:
‘Ik beschik over alle noodzakelijke kennis, kunde en ervaring, maar mijn bedrijf komt maar niet van de grond. Ik weet gewoon niet hoe ik aan klanten kan komen.

In ben razend enthousiast en gedreven begonnen, maar op een bepaald moment werd ik overvallen door twijfel. Ik begin dan te denken dat er niemand op mij zit te wachten, want er zijn meerdere van het soort bedrijven als die van mij’…

… en uiteindelijk komen te veel initiatieven, die ooit met enthousiasme zijn begonnen, uiteindelijk niet van de grond, omdat angst en onzekerheid de boventoon is gaan voeren… en dat is triest en bovenal… volstrekt onnodig!

We leven in een door overtuigingen gedreven wereld.

De overtuigingen die we hebben, waarvan we ons van het bestaan van het merendeel niet bewust zijn, bepalen wat we zien en ook wat we juist niet zien… en dat is essentiële informatie. We interpreteren namelijk alles om ons heen, door de lens van onze persoonlijke filters. Filters die worden veroorzaakt door onze persoonlijke overtuigingen.
Zodra je je bewust wordt van jouw filters en overtuigingen, ben je als verkopende ondernemer in staat om deze te veranderen. Na verandering zul je ervaren dat je ineens een overvloed aan mogelijkheden en kansen gaat zien en gaat benutten. Je zult merken en tevens inzien, dat al die mogelijkheden er allang waren, maar dat de manier waarop jij er naar keek, er bedreigingen van maakte.

Perceptie veranderen
Ik beweer daarom met stelligheid, dat er voor de meeste ondernemers, zzp’ers en alle verkopers, zelfs in de huidige economie, een goede plek te verwerven is, maar dat je die plek pertinent niet zult zien, totdat je je perceptie verandert, die het mogelijk maakt, om te zien wat er allemaal te zien en te bereiken is.
Onze maatschappij en onze economie is er een, waar iedereen het recht heeft op een succesvolle positie. Toch hoor ik regelmatig aankomende klanten klagen, terwijl ze er wel van overtuigd zijn dat ze net zo goed of zelfs nog beter beschikken over de talenten, kennis, kunde en ervaring die (ook) nodig zijn om groei te realiseren.
Succesvol zijn is in tegenstelling tot het gangbare denken echter niet direct primair afhankelijk van kennis, kunde en ervaring, maar veel meer van je mindset en je geloof, in de vorm van je overtuiging.
Natuurlijk is het van belang te weten waar je het over hebt en dienen je talenten en kunde aan bepaalde eisen te voldoen, maar bovenal heeft het te maken met hoe je er als mens en als ondernemer/verkoper mentaal in staat.

Hoe dan wel?

  • Succesvolle ondernemers en verkopers denken niet na hoe ze zaken op de rit krijgen, ze krijgen zaken op de rit.
  • Ze denken ook niet na hoe ze het zakelijke spel kunnen spelen, ze spelen het spel.
  • Ze hopen niet op een goede dag, een goede week, een goede maand, ze gaan per definitie uit van een goede dag, week, maand en jaar, zonder twijfel.

Wanneer jij er van overtuigd bent dat je niet succesvol, welvarend en overvloedig bent en dit ook niet kunt worden, handel je onbewust automatisch naar die innerlijke overtuiging, die je er met stellige zekerheid van zal weerhouden, te worden wat je echt graag wilt, met als tragische resultaat…

dat je gelijk krijgt!

Hans Oelen
Succes/businesscoach
hansoelen