Nummer 1 wordt men nooit alleen!

HM  - nummer 1 -10955903_s
Het nieuwe verkopen

Met de recessie in het hoofd en de grote veranderingen in onze maatschappij op het  gebied van relaties, management, e-business en telecommunicatiemogelijkheden, is het verkopen ook in een ander daglicht komen te staan. Staan de vaste waarden onder druk of is ‘ Het nieuwe verkopen’ in deze dynamische tijd nog als vanouds?

Verkopen met je hoofd of met je hart?

Of we willen of niet: we leven nu in een andere tijd. Merken we het niet in ons dagelijks leven dan zit het wel in ons hoofd. Veel bedrijven moeten of willen bezuinigen. Om te overleven. Juist in deze moeilijke tijden komt het er nu op aan: Sales! Bedrijven investeren steeds minder. Kosten worden scherp in de gaten gehouden en prospects zijn steeds moeilijker vindbaar. Klanten hechten steeds minder waarde aan loyaliteit. Hoe ga je daar als sales- of accountmanager mee om? Hoe vind je een klant en hoe bind je deze? Al deze vragen staan nu centraal en de waarheid mag niet worden geschuwd. Teamwork is het devies, want alleen red je het zeker niet in deze tijd. Samenspel creëer je door te kijken, te luisteren, te verbinden en er samen voor te gaan. Succes maak je niet door macht. Macht creëer je door voorsprong in kennis en informatie, maar met de nieuwe media en mogelijkheden is deze voorsprong grotendeels weggevallen. Online platformen creëren nieuwe mogelijkheden voor succesvol online ondernemen.

Is delen vermenigvuldigen?

Door te delen kun je samen overwinnen. Samen met collega’s, samen met de klant. Als salesmanager of verkoper sta je niet meer tegenover de klant, maar werk je samen aan een oplossing. In het belang van beiden. Dat vraagt om een andere aanpak. Maar is dat dan zo nieuw? Als je het de klant naar de zin maakt en als je er maar genoeg aan verdiende was het toch al snel goed. Oké, we wilden wel een lange termijnrelatie en deden daar veel voor. Wat dat betreft, is er dus weinig veranderd. In principe veranderen mensen niet echt, maar zijn het vooral de omstandigheden die veranderd zijn. Dat doet wat met mensen en de manier waarop ze werken en samenwerken. Het nieuwe verkopen is een mooie kreet en uitdaging. Maar bestaat het eigenlijk wel? Blijven vaste waarden overeind en in hoeverre moet het roer om. Is het verkoopvak altijd al niet een kwestie geweest van vertrouwen geven in product, leverancier en persoon? Relatiebeheer is van alledag en zij die dat al begrepen, hebben vandaag de dag toch wel behoorlijk minder moeite met de huidige omstandigheden.

Relaties moeten elkaar helpen, sinds jaar en dag,  want alleen samen kun je overwinnen.
Nummer 1 wordt men nooit alleen!

Herman Meijer
Herman Meijer