Overdenking voor een verkoper

Foto art. HO Failure - Succes
Voor hoeveel procent van de verkoopresultaten die u boekt bent u bereid verantwoordelijkheid te nemen?
Natuurlijk, voor alle omzet die u hebt gerealiseerd, neemt u vanzelfsprekend de volle verantwoordelijkheid, en terecht, want dat is uw persoonlijke verdienste.
En wie draagt dan de verantwoordelijkheid voor al de verkoopkansen die u zijn gepasseerd, de gesprekken die u heeft gevoerd en alle inspanningen die u heeft gedaan, die niet tot omzet hebben geleid?

Okay, u bent niet verantwoordelijk voor de hoeveelheid vissen in de oceaan en de hoeveelheid sterren in de lucht. Ook bent u al helemaal niet verantwoordelijk voor wat anderen over u zeggen en denken, maar wat nu als alleen ú 100% verantwoordelijk bent voor al úw eigen commerciële initiatieven, resultaten en ervaringen?

Een ervaring
Ik zat moe en voldaan in de auto en vertrok vanaf een trainingslocatie in Rotterdam.

Ik kwam aan bij de rondweg en deze stond helemaal vol door een nagenoeg stilstaande file … dit kon lang gaan duren.
Aansluitend op een thema wat we tijdens de training van die dag hadden besproken, kwam de gedachte in me op: ‘dat hier op dit moment en op deze tijd nu een file staat, kan ik alleen maar accepteren, wat dit echter emotioneel en qua denken met mij doet, daar ben ik als enige op deze aardbol verantwoordelijk voor… en ik verkoos om het feit van de file te accepteren als een cadeautje om mezelf de tijd te geven op na te genieten van al de bijzondere momenten van de afgelopen dag en er nog leermomenten voor mezelf uit te halen ook.
Deze keus, vanuit grondhouding, ontlokte een glimlach aan mijn gezicht, wat me van het ene in het andere moment in een andere stemming bracht, ik keek op en een automobilist in de eindeloze rij auto’s gaf me vervolgens een vriendelijk teken om in te voegen…!? Dank je wel!

Was dit nu toeval?
In mijn geval kan dat niet zo zijn, want ik geloof niet in pech, geluk hebben en toeval.

Waar ik daarentegen wél in geloof, is dat zaken je kunnen toevallen….. en zo ook nu.

Is het geen logische gedachte of zelfs overtuiging dat alles wat we persoonlijk ervaren op de een of andere manier door onszelf wordt gecreëerd?
Ik geloof hierin, of sterker nog, ik ben hier van overtuigd.

Ik ben er van overtuigd dat wijzelf alle grote, kleine, onderscheidende, imposante, milde, plezierige, dramatische, waardevolle, noemenswaardige, geringe, vervelende en fantastische ervaringen helemaal zelf creëren.

Ik en niemand anders
Dus zowel alles wat me goed van pas komt, maar ook alle shit die me in het geheel niet past. Voor alle ervaringen is er maar één verantwoordelijk en dat is niemand anders dan IK. En in uw geval geldt, dat u dat bent… niemand anders.

Nemen we die verantwoordelijkheid namelijk niet, dan maken we slachtoffers van onszelf en dat is een verkoper natuurlijk nooit, want die twee polariteiten gaan pertinent nooit samen!

Ik deel deze overdenking bewust met u, omdat veel verkopers de neiging hebben om de schuld van hun eigen malaise altijd bij anderen neer te leggen, terwijl juist het mooie van verkoop is, dat juist ú als enige de doorslaggevende succesbepalende factor bent.

Stapt u consequent ’s ochtends uw auto in met de gedachte of houding: ‘Nou, daar gaat ie weer, ben benieuwd of het vandaag wèl een beetje wil vlotten?’, of ziet u uzelf per definitie als een geslaagd en succesvol verkoper, die inhoud geeft aan zijn missie, om waarde te bieden aan zijn klanten, want dan hoef ik hier het verschil in resultaten niet te schetsen.

Wanneer u zich realiseert dat er altijd en in elke markt omzet wordt gemaakt en dat uw klanten graag met u in gesprek gaan door uw positieve, bijdragende en professionele houding en de altijd adequate oplossingen en mogelijkheden die u ze biedt, dan denkt u de gedachte die werkt!

Overtuiging en vertrouwen
Ik heb een autoverkoper gekend die geen ‘mindere’ tijden kende. Hij werkte bij een merkdealer in het A-segment en is een paar jaar geleden met vervroegd pensioen gegaan.
Zijn twee directe showroomcollega’s liepen consequent stuk voor stuk achter op budget, terwijl hij moeiteloos en zonder zorgen dagelijks zijn auto’s verkocht.

‘Ik heb inmiddels door de jaren heen de ervaring opgedaan, dat ik minstens per dag één auto verkoop! Ik heb daar vertrouwen in gekregen en ga dagelijks vanuit dat vertrouwen naar de zaak. Of het nu een bestaande relatie of een nieuwe klant is, ik verkoop elke dag een nieuwe auto!’

Kortom, in exact dezelfde branche, met exact hetzelfde product, dezelfde doelgroep en dezelfde regio, sterker nog, dezelfde showroom, is een duidelijke schifting te zien in succes en minder succes, met aan u ter overdenking hierbij de vraag:

Welke boodschap haalt u hier voor uzelf nu uit?

Ik zie uw reacties op deze overdenking heel graag tegemoet.

Hans Oelen
Uw wegwijzer naar succes.
Foto Hans Oelen Nieuw