Wie heeft bij u de regie?

Foto Art NvdS - Dirigent 8233061_s
Belevenis: kernbegrip voor de 21e eeuw
U kunt het niet gemist hebben in de media, de afgelopen weken: grote, traditionele merken als V&D en Blokker zitten zwaar in de problemen. De reuzen hebben plotseling lemen voeten… Op een of andere manier hebben ze in hun klantbenadering de aansluiting met het consumeren van de 21e eeuw gemist. Hun winkels zijn door satirici al omschreven als musea, alleen gericht op display en een bezoeker (geen klant!) die ertussendoor struint. En juist daar red je het niet mee anno 2015, de klant van nu, zowel B2B als B2C denkt en handelt met z’n voeten, hij is zo vertrokken naar een ander.
Wat kun je dan wel doen om die klant te boeien en te binden? Simpel: maak van jouw product, dienst, winkel of organisatie een belevenis, een feest om te bezoeken en… om zaken mee te doen. Makkelijker gezegd dan gedaan, want hoe doe je dat? Een zinvolle start is door te kijken naar industrieën waar beleving het kernbegrip is: de amusementsindustrie, meer specifiek: het theater en de gaming industrie.
Ondernemen en theater hebben meer raakvlakken dan je op het eerste gezicht zou denken: succesvolle ondernemingen weten van hun product of dienst een ervaring, een belevenis te maken waardoor de klant een specifiek gevoel krijgt en dienovereenkomstig handelt c.q. koopt. Je gaat denken in tegenstellingen die elkaar versterken, competitie, spanningsbogen, endurance en performance.

Om ondernemingen te helpen om die vertaalslag te maken, is een eerlijke, objectieve blik op je organisatie en de mogelijkheden essentieel. Zonder een krachtig team en heldere (breed gedragen) visie binnen de organisatie wordt je immers nooit een succes. Het Oravi-netwerk staat hierbij voor u klaar met de training ‘Zakelijk Regisseren’, speciaal voor CEO’s, managementteams en leidinggevenden die op zoek zijn naar de volgende stap voor hun organisatie.
Deze training vindt haar basis in de managementklassieker ‘De Beleveniseconomie’ (Pine & Gilmore), maar krijgt door de kennis en ervaring van de trainers en docenten een meerwaarde en een persoonlijke invulling voor elke deelnemer. De ‘entertraining’ Zakelijk Regisseren is ontwikkeld door ondernemer en theatermaker/trainer/regisseur Niels van der Schaaff en biedt de deelnemers inzicht, direct bruikbare actiemodellen en tools in voor het creatief ondernemen en inspirerend leidinggeven binnen een organisatie.

U krijgt inzicht in uw rol in het bedrijf en die van uw medewerkers. Wat staat succes in de weg? Bent u nog steeds de regisseur die de visie en de richting bepaalt of bent u de regie kwijt? Wie wil uw voorstelling zien en waarom? Welke rol u ook speelt en welke voorstelling u ook maakt, het is uiteindelijk altijd het publiek (de markt) dat uw resultaat (applaus) bepaalt…

Niels van der Schaaff
Foto-NvdSchaafNieuw---Monavid_21_1